Rozhovor redaktorov Konzervatívneho denníka Postoj so saleziánkou a youtuberkou Lamiyou Jalilovou o jej duchovnom povolaní, videách aj mladej generácii TikToku.
Saleziánka Lamiya Jalilova (29) pochádza z Azerbajdžanu, na Slovensku žije už desať rokov. Na sociálnych sieťach je fenoménom, jej videá na TikToku, YouTube či Instagrame sledujú desaťtisíce ľudí. V rozhovore približuje, ako sa rodilo jej duchovné povolanie. Vysvetľuje, na čo sa ju mladí na internete najviac pýtajú, čo ju vie naštvať, a tiež prezrádza, aké má s videami ďalšie plány.
Stále je to zaujímavá skúsenosť, lebo záujem médií nepoľavil. Pravdupovediac, nečakala som, že ma zavolajú do telky. Musela som sa naučiť reagovať na rôzne otázky a to ma posunulo. Našťastie, niektorí blízki mi vedeli poradiť, takže som v tom nebola sama.
Ani nie. Ja sa bežne nepripravujem na rozhovory, aby to bolo z mojej strany autentické. Ani teraz som nevyužila vašu ponuku, aby ste mi dopredu poslali témy rozhovoru. Pripravovala som sa jedine na Markízu, lebo ma upozorňovali, že tam bude veľmi málo času. Aby sa nestalo, že to ubehne a zistím, že som nič nepovedala. Ale pripravovala som sa zbytočne, lebo sa ma spýtali asi len jednu otázku z tých, čo som čakala. (Smiech.)
Mala som pred tým rešpekt, nevedela som, do čoho idem. Ide to naživo, čo je iná situácia, ako keď točím vlastné video. Niektorí ma varovali – vieš, môžu ti tam dávať hocijaké otázky. Tí moderátori sú takí a takí… Ale hneď ako som tam prišla a zoznámili sme sa, mala som z nich veľmi dobrý pocit. Boli priateľskí, milí a dobre sme si pokecali. Nakoniec to teda dopadlo výborne.
Nie, nebol by problém ani skôr povedať, odkiaľ som. No spočiatku sa mi zdalo, že to v kontexte tých rozhovorov nie je podstatné a navyše, v tom čase som to ešte nemala zverejnené ani na sociálnych sieťach. Keď som však videla, že idem aj do vážnejších rozhovorov, tak som si povedala ok, už nebudem okolo toho šaškovať a poviem to.
Nerada porovnávam Slovensko a Azerbajdžan.
Žijem na Slovensku už desať rokov. Spočiatku som intenzívne vnímala, čo je tu iné oproti Azerbajdžanu, ale teraz, po toľkých rokoch sa mi Slovensko dostalo tak pod kožu, že už ani nevnímam, čo bolo predtým tam. Navyše, som už dosť dlho mimo Azerbajdžanu, takže ani nie je korektné, aby som sa vyjadrovala k situácii v rodnej krajine.
V roku 2011, mala som 19 rokov. Bolo to super.
Vysvetlím. Ja som nechcela odchádzať, nemala som sen, že by som chcela raz odísť. A už vôbec nebolo v mojich predstavách nejaké Slovensko. Lenže ak som chcela ísť za svojím povolaním, bolo potrebné odísť. Samozrejme, pre mladého človeka je to dobrodružstvo, keď sa vyberie niekam v 19 rokoch, v tomto zmysle to bol super zážitok.
Veľmi ľudskí, oslovil ma ich spôsob života. A pomohli mi v hľadaní povolania v tých prvých krokoch. Nebolo to pre mňa jednoduché, lebo v mojom svete existovali len saleziáni ako mužská rehoľa a potom sestry Matky Terezy ako rehoľníčky. Iné sestry v Azerbajdžane neboli.
Áno, lenže sestry Matky Terezy ma nepriťahovali. Hovorila som saleziánom, že aj cítim povolanie, ale že nie u sestier Matky Terezy. Oni na to – však to nie sú jediné rehoľníčky na svete. Lenže odkiaľ som to mala vedieť? Nakoniec u mňa vyhrali saleziánky.
Tak to teda nie. Dokonca som si zo začiatku hovorila, že nechcem vôbec nosiť habit. Časom ma táto otázka prešla a riešila som ju najmenej zo všetkých vecí. A teraz sa lepšie cítim, keď mám habit. I keď my saleziánky môžeme nosiť aj civil.
Aj tým, ale celkovo, pripadalo im to ako niečo neprirodzené, zvláštne. Našu rodinu by som nepriradila k nejakým hlboko veriacim, do kostola síce zájdu, ale nie je to nič „fanatické“ – ako sa vyjadrovali o mne. (Úsmev.)
Svoje robilo aj to, že nezažili rehoľné sestry, bolo to pre nich sci-fi. A stále pre mnohých z našej rodiny je, hoci niektorí už boli za mnou na Slovensku.
Nie. So saleziánmi som mala dohodu, že zatiaľ to nebudeme nikomu hovoriť, lebo nevedeli, ako zareagujem, keď bližšie spoznám sestry saleziánky. Čiže aj kvôli istej slobode som sa rozhodla, že to rodine nepoviem, lebo sa mohlo pokojne stať, že si to o pár mesiacov rozmyslím a vrátim sa.
Oficiálny dôvod bol, že idem študovať – čo bola trochu hlúposť, lebo v tom čase som už v Baku študovala. Oni, samozrejme, nechápali, načo idem študovať na Slovensko. Učiť sa jazyk, ktorý človek v porovnaní napríklad s angličtinou až tak nevyužije. Vravela som im, že sa mi páči a podobne. Zrejme cítili, že je za tým niečo viac.
Hovorila som pravdu, išla som na Slovensko študovať. Nešla som hneď automaticky k sestrám. Takže som neklamala.
Áno, ale bolo to ešte pred spomínaným odchodom, v roku 2007. Saleziáni nás niektorých animátorov vzali za odmenu na slovenské stretnutie saleziánskej mládeže. Tam som prvý raz uvidela sestry. Moja reakcia bola: To čo je?! Utekali sme nadšení za každou sestrou a fotili sa. (Smiech.)
Telesnú výchovu. Na Slovensku som v tom plánovala pokračovať, ale nevyšlo to, lebo som chcela zostať v Trnave, a tak som išla študovať sociálnu pedagogiku a vychovávateľstvo.
Prišla som vo februári a bývala u sestier, aby som ich mohla spoznávať, pomáhala som im a učila sa slovenčinu. Vďaka ruštine, ktorú som už vedela, to išlo ľahšie. Po pol roku som išla na vysokú školu. Až v druhom ročníku som začala formáciu.
https://www.facebook.com/Telerano/videos/197840825361915/
Ja som chcela začať formáciu hneď, ako som prišla do Trnavy. Ale bolo treba počkať, lebo som prišla v polovici roka, potom sa bolo treba učiť jazyk a samotné saleziánky chceli, aby som prvý ročník školy začala bez formácie, aby toho nebolo na mňa veľa. Ale hlásila som sa pravidelne, že chcem!
Prístup sestier, život v komunite, ako prežívali svoje sesterstvo, to všetko ma ešte viac pritiahlo. Ale rozhodnutie stať sa rehoľníčkou som nosila v sebe už predtým.
Áno, veľa vecí bolo po príchode na Slovensko inak, lebo predtým som o sestrách len čítala a zisťovala si veci. Realita ma však neodradila od toho, že ju chcem žiť.
Na Slovensku som si dlhšie zvykala na to, že som prišla z veľkého dvojmiliónového mesta do Trnavy, čo síce nie je malé mesto, ale oproti Baku tam bolo ticho a z môjho pohľadu málo života.
Neviem, je to ťažká otázka. Ani teraz by som nevedela povedať, čo mi pripadá najťažšie, lebo sú to vlastne maličkosti. V podstate ich už ani neriešim. Hoci keď sa ma pýtajú, vždy poviem, že najťažšie je ranné vstávanie. Ale reálne to nie je žiadny problém.
Chcela som pôsobiť v školstve, keďže som študovala telesnú, rátala som s tým, že budem pracovať s deťmi.
Áno, chcela som veľmi trénovať a zažívať ten pocit, keď vidíte, ako niekto pri vás rastie. Aj keď nebudem profesionálna trénerka, v saleziánskom živote je šport jeho pevnou súčasťou. Takže mám aspoň krúžky.
Voľakedy som nemala rada kolektívne športy a skôr som išla na individuálny výkon ako atletika či beh. Teraz, čím som staršia, som viac za tímové športy. Pomáha to aj pri práci s mladými, vidíš tam ich povahu a podobne. Rada si zahrám najmä volejbal a florbal, ktoré aj u nás v Dubnici nad Váhom najviac letia.
Ja si to nemyslím. Práveže vidím u nich silnú túžbu športovať. Záujem o turnaje a súťaže je veľký, na to sa nechajú rýchlo namotať. Je to určite aj o partii, ktorá potiahne tých, ktorým sa nechce.
Zo začiatku som aj ja riešila otázku, koľko mám sledovateľov. Spravila som videjko a bola som sklamaná, že si ho pozrelo len pár desiatok ľudí. Keď sa to s mojimi videami rozbehlo, tak som to prestala riešiť, lebo inak by som sa stala závislá a reálne by ma to obmedzovalo v bežnom živote a povinnostiach.
Keď si poviem, že vo štvrtok poobede natočím video, tak ho natočím a nebudem riešiť, či je vtedy dobrá štatistika návštevnosti a podobne. Nechcem sa stať otrokom, život rehoľnej sestry je prioritne o iných veciach.
Samozrejme, nie je mi všetko jedno a zvažujem, akú tému zvolím a o čom budem hovoriť. Na YouTube a podobných platformách nie je zase tak veľa rehoľníčok, aby si mohli ľudia vyberať, takže si dávam pozor, aby som neprekročila svoje kompetencie.
Uvedomujem si, že môj kanál je síce pod mojím menom, ale mám habit a v očiach ľudí hovorím za všetky sestry alebo dokonca aj za veriacich. Niekedy ma to ťaží a dávam si pozor v zmysle, že toto radšej nepovedať, lebo to môžu zle pochopiť.
Sťahovala som nejaké videá, najmä z TikToku. Keď som v komentároch pod ním videla, že niečo ľudia zle pochopili a hrozne sa hádajú, tak som to pre pokoj dala radšej preč.
Napríklad som zverejnila videjko z nejakého výletu a ľudia začali riešiť, prečo sme na výlete, čo si to dovoľujeme a podobne. Alebo k Harrymu Potterovi, to mám stále uverejnené na TikToku, no musela som si dobre premyslieť, čo tam poviem.
Otázok je veľa, ale na mnohé neodpovedám, lebo sa na to necítim. Často sa pýtajú na povolanie, potom veci typu, že chce veriť, ale nič nepociťuje alebo sa mu ťažko modlí. Z bežných oblastí sú to otázky napríklad, aký mám názor na horory, na Harryho Pottera, na LGBTI komunitu a tieto veci sa točia dookola, keďže na ne zväčša neodpovedám.
Nie, sú predsa kňazi, ktorí robia vysvetľujúce videá, dokonca aj na YouTube, len ich možno ľudia až tak nepoznajú. Svojimi videami som chcela skôr ukázať náš bežný život, radosť a krásu toho života. Lebo keď vidíš rehoľnú sestru na videu, je jasné, že zasvätila život Bohu a netreba to neustále vysvetľovať. Chcela som ukázať, že nie sme zvláštni ľudia, ktorí žijú nedosiahnuteľný život. Ten náš je bežný, ale žijeme ho naplno a s Kristom, a preto je radostný.
Keď mi príde správa s nejakou otázkou a poznám kňaza či sestru, ktorá sa tomu rozumie, odporučím ich.
Presne toto mám v pláne, aby boli v mojich videách aj hostia, ale brzdí to pandémia. Zatiaľ som v rámci možností zapájala do niektorých videí len naše sestry a viem o tom, že sa im potom ľudia ozývali.
Niekedy navrhne tému hosť, inokedy si vyberiem hosťa podľa otázok. O témy nie je núdza.
(Smiech.) Nevytáča ma to, bolo to myslené skôr zo srandy. Vážne sa rozčúlim pri niektorých provokáciách, ktoré sa neustále opakujú. Napríklad na TikToku mám hromadu videí, z ktorých je zrejmé, že pracujem v školstve, a napriek tomu sa pod videom niekto pýta: Kto vám platí odvody? My z našich daní?
Podobne na YouTube, no vždy sa nájde niekto, kto rýpe štýlom „nič nerobíte, užívate si“ a podobne. Pripadá mi to zvláštne. Ak by to naozaj niekoho zaujímalo, tak predsa z videí môže pochopiť, že normálne pracujem.
Zaujímajú ich aj hlbšie témy. Nie je to len o tom, či nosím sukňu alebo závoj počas celého dňa. Prichádzajú aj vážne otázky a to ma teší. Niekedy mi aj priamo napíšu, že sú neveriaci, ale zaujíma ich duchovný život a rehoľné povolanie.
Myslím si, že ich je dosť. Neviem to vyčísliť presne, ale v správach, ktoré mi mladí píšu, sa často označujú za úplne alebo čiastočne neveriacich.
Dúfam! Je to tiež jeden z dôvodov, prečo ich tvorím. Samozrejme, nikoho nejdem nútiť, aby išiel do rehole, ale chcem priblížiť život, na ktorý sa možno niektorí boja opýtať.
Ani my sme posledné roky nemali v noviciáte nikoho, ale máme dievčatá, ktoré sú na začiatku cesty rehoľného povolania. A veríme, že to bude stále lepšie. Modlíme sa za povolania a budem veľmi rada, ak k tomu nejakým spôsobom prispejú aj moje videá.
Áno, písalo mi zopár dievčat, že sa spočiatku na niečo také báli opýtať, no teraz by sa rady stretli.
Presmerovala som ich na spolusestry, ktoré majú zodpovednosť za komunikáciu s potenciálnymi kandidátkami. No musím povedať, že písali aj chalani. Samozrejme, nie s tým, že by chceli byť rehoľnou sestrou. (Smiech.) Ale prezradili mi, že uvažujú nad povolaním. To ma veľmi povzbudilo. Väčšina z mojich sledovateľov sú dievčatá, o to silnejšie je pre mňa, keď také niečo napíše chalan.
Myslím, že ako rehoľníci by sme mali robiť ten prvý krok. Nielen v médiách, ale aj v bežnom živote. Niekedy sa stačí len usmiať a ten druhý človek sa otvorí a začne viac komunikovať o tom, čo prežíva.
Podľa mňa áno. Jasné, ja som možno taká viditeľná, ale je tu množstvo ďalších rehoľníkov, ktorí robia oveľa viac a hodnotnejších vecí ako ja, no možno nie sú tak na očiach verejnosti. Ale sú to obrovské skutky, ktoré robia v skrytosti. Rada by som preto aj ja prostredníctvom videí zviditeľňovala ich službu.
Mám dostatočnú slobodu, ktorú však s nimi komunikujem. Vedia, že si nedovolím urobiť niečo, čo by som nemala. Pri veciach, kde si nie som istá, sa ich vždy radšej opýtam.
Popularita na jednej strane prináša to, že vás viacej ľudí pozná, no na druhej, že vás nemálo ľudí hejtuje. Často iba preto, lebo je to moderné. Takže myslím, že som nohami na zemi, pretože mi občas napíšu aj veci, ktoré sa prijímajú ťažko. Je to pre mňa aj skúška pokory. Viem, že sú ľudia, ktorým sa nepáči, čo robím, a niekedy aj sama premýšľam nad tým, či je to správna cesta. Ale Boh mi dal zatiaľ vždy odpoveď, že „nateraz v tom zotrvaj“ (Úsmev.)
Áno, v tomto smere to bolo vydarené obdobie. Ale všetko skutočne pekné v sebe zahŕňa aj niečo ťažké.
Momentálne učím iba na prvom stupni, ale, samozrejme, na chodbách stretávam aj starších žiakov. Keď som videla napríklad ôsmakov či deviatakov, povedala som si, akí sú obrovskí (úsmev). Naozaj sa veľmi zmenili a navonok dospeli. Z toho, čo hovoria ich učitelia, sa zdá, že sú radi, že sa konečne do školy vrátili. Čo sa týka vedomostí, ich úroveň asi budeme vedieť zhodnotiť až trošku neskôr.
Učenie online bolo pre všetkých náročné. Keď som si pripravovala hodinu, vravela som si, že to nedokážem všetko stihnúť prebrať. Z toho, čo som vedela prebrať so žiakmi priamo v škole, som cez dištančné vyučovanie stihla oveľa menej. Na prvom stupni potrebujú deti oveľa väčšiu interakciu a už len tým sa hodiny naťahovali. Ale myslím, že sa dosť snažili.
Dosť dobrá. Neučím ešte také dlhé obdobie, aby som to vedela zhodnotiť, ale teším sa a baví ma to. Cirkevná škola je podľa mňa super v tom, že deti majú okrem bežného vyučovania aj veľa možností na duchovné aktivity. Modlitba, omše, duchovné cvičenia alebo možnosť spovede či rozhovoru. Pre rodinu, ktorá má kresťanské hodnoty, je to podľa mňa super voľba.
Myslím, že áno, viacerí sú aj na TikToku. Minule mi hovorili, že už vedia, ako vyzerá naša zborovňa, lebo som z nej niečo natáčala (Úsmev.)
Zdroj: Postoj / Pavol Rábara, Adam Takáč
Foto – osobný archív L. J.