Redaktor Pavol Rábara z redakcie Konzervatívneho denníka Postoj sa povypytoval sestier v službe ucha na ich skúsenosti po prvých dvoch týždňoch tejto služby seniorom.
Saleziánky, uršulínky, sociálne sestry a školské sestry sv. Františka. Rehoľníčky z týchto reholí rozbehli telefonickú „službu ucha“ určenú pre seniorov, ktorí sa dnes cítia osamelí.
Provinciálka saleziánok Monika Skalová priznáva, že aktuálne existujú rôzne linky pomoci, fungujú však skôr na báze odbornosti či informačného servisu. Rehoľníčky išli na to inak. K aktivite v čase koronavírusu ich povzbudili dva konkrétne podnety.
Prvým podnetom bola podľa Moniky Skalovej informácia z linky 155, kde písali, že ju majú obsadenú práve tými najstaršími, ktorí prežívajú určitý zmätok v tom, čo sa deje, ale nepotrebujú odbornú pomoc.
Ďalším impulzom pre rehoľníčky bolo, keď jedna pani nevedela, komu zavolať, a tak si vzala telefónny zoznam a náhodne niekomu zavolala, pričom dvaja ľudia jej telefón položili a tretí jej venoval čas na rozhovor. „Venovať čas na rozhovor môžeme aj my, rehoľné sestry, a k tomu okrem počúvania môžeme pridať aj duchovné povzbudenie,“ vysvetľuje prístup sestra Monika Skalová.
V spolupráci so spoločnosťou Telekom spustili 31. marca bezplatnú linku na čísle 0800 188 610.
„Odozva z jednotlivých reholí zapojiť sa do tohto spoločného projektu bola úžasná. Akoby sme nepozerali, ktorá má akú charizmu, ale spojila nás aj táto potreba, byť nablízku tým, ktorí sú najviac ohrození,“ spomína predstavená saleziánok. Napríklad klauzúrne sestry redemptoristky sa síce nezapojili priamo do služby, ale sľúbili spolusestrám modlitbovú podporu.
Sociálna sestra Marta Andraščíková pripravila pre zapojené sestry online kurz o zvládaní rôznych situácií a o tom, ako v prípade potreby urobiť aj krízovú intervenciu. Rehoľníčky chcú byť pre istotu pripravené, keby sa situácia s vývojom ochorenia zhoršila.
Do služby je momentálne zapojených 27 sestier. Naraz sa teda dá volať s troma osobami. „Zatiaľ nie je linka vyťažená naplno a tak sa stane, že niektorá sestra nemá za dve hodiny nikoho na telefóne a niektorá má za hodinu aj tri hovory,“ vysvetľuje Monika Skalová. Je však pravdepodobné, že ťarcha osamelosti na ľudí ešte len príde spolu s tým, ako budú pokračovať opatrenia a obmedzenia.
Sestra Františka Čačková z rehole školských sestier sv. Františka spravuje web Zasvätenýživot.sk a okrem toho sa zapája aj do služieb na linke.
„Volajú najmä ženy. Staršie dámy, ktoré sa chcú porozprávať alebo vyrozprávať. Ale volali už aj muži, ktorí pochopili, že nejde o linku vyhradenú pre ženy,“ opisuje svoju skúsenosť pre Postoj sestra Františka. Podľa nej sú motívy volajúcich rôzne. „Niekto má strach, prežíva úzkosť, ťažobu. Iný zavolá, len aby nám povedal, že nám ďakuje, že sme takto k dispozícii, alebo sa chce len spolu pomodliť a podeliť sa s nami s tým, čo sa radi modlia a ako duchovne prežívajú tento čas,“ vraví sestra Františka.
Zo skúseností Moniky Skalovej niektorí volajúci hovorili o svojom zdraví alebo mali nejaký problém a potrebovali sa o tom porozprávať, alebo zisťovali, či sa dá pomôcť s nákupmi. „Sme prepojené aj s inými organizáciami, preto vieme poskytnúť aj informácie, ktoré potrebujú vedieť, prípadne ich vieme dodatočne zistiť a pomôcť. Dokonca jedna babička prišla so sympatickým návrhom, či by sa nedalo sprostredkovať telefonovanie medzi opustenými seniormi,“ dopĺňa saleziánka.
„Volali už aj takí, čo si pomýlili číslo a chceli zistiť informácie o ich službe od Telekomu,“ pridáva úsmevný prípad školská sestra Františka.
Rehoľníčky sa stretli aj so záujmom mimo cieľovej skupiny, keď jedna osamelo žijúca pani písala do Telekomu, že nemá vek na seniora a je bez príslušnosti k náboženstvu. „Táto linka je prednostne pre seniorov, ale to neznamená, že nemôžu zavolať aj tí, ktorí sa cítia osamelí, hoci nespĺňajú vekovú kategóriu seniora,“ ozrejmuje sestra Monika.
Sestra Františka upozorňuje, že sestry na linke v žiadnom prípade nesuplujú psychologické ani sociálne služby, hoci medzi nimi sú aj psychologičky či kresťanské koučky. „Je to linka duchovnej podpory a jednou z jej foriem je aj to, že sa s nimi modlíme,“ dodáva.
Rehoľníčky a rehoľníci v súčasnej situácii pomáhajú aj v ďalších oblastiach, pripomína provinciálna predstavená sestier saleziánok. Od služby seniorom cez nákupy, mladým cez Oratko.online, šitie rúšok, až po pomoc v prvej línii v rôznych zdravotníckych zaradeniach či hospicoch. Napríklad sestry – psychologičky pomáhajú ľuďom svojou odbornou pomocou, viaceré sú zaradené do národného krízového tímu psychológov. Okrem služieb v nemocnici rehole pomáhajú aj ľuďom bez domova. Sestry, ktoré sú zamestnané ako učiteľky, zase pracujú cez internet.
Netreba tiež zabúdať na to, že aj v mnohých kláštoroch bývajú staré a choré sestry, ktoré potrebujú intenzívnu starostlivosť. Napriek tomu sestry reagujú aj na potreby trebárs Červeného kríža. „Konkrétna výzva nám prišla z magistrátu mesta Bratislava, kde žiadajú o pomoc s opatrovateľkami, takže sme dostali aj takúto prosbu o spoluprácu,“ spomína sestra Monika.
Rehoľníčky sa stretli napriek svojej ochote pomôcť aj s nepríjemnými reakciami. „Staviame sa však k tomu tak, že aj toto patrí k službe, že si o vás utrú ústa alebo vás opľujú – aj keď len slovne, ale tešíme sa veľkému fandeniu a záujmu, ako aj otvorenosti pre spoluprácu aj s inými organizáciami, ktorým záleží na dobre ľudí,“ uzatvára.
Pavol Rábara / Postoj.sk
PPJK! Tento Vas prispevok o pomoci seniorom som si mala moznost precitat len preto, ze viem o stranke www. zasvatenyzivot.sk. Seniori prevazne na internete nie su, chcem sa teda spytat, odkial ma moznost taky obycajny senior dozvediet sa o Vas? Odkial mali kontakt ti, co Vase sluzby uz vyuzili? Seniorka Gabika G.
Ďakujeme, za postreh aj za otázku.
Informácie o tejto linke sa k seniorom dostávajú rôznymi spôsobmi – cez oficiálne komunikačné kanály ako TASR, TK KBS, Rádio Lumen a TV Lux, informovalo o tom niekoľko ďalších rádií a televízií, rôzne katolícke i nekatolícke časopisy zaradili toto telefónne číslo do svojich zoznamov liniek pomoci seniorom, kolovalo to po facebooku a iných sociálnych sieťach a dozvedajú sa aj z odporúčaní príbuznými. A samozrejme aj Telekom informoval o linke na svojich sociálnych sieťach aj na svojom webe: https://www.telekom.sk/zostanme-v-spojeni. Vieme aj o aktivite jednotlivcov, ktorí o tomto čísle dali vedieť spoluobčanom na svojich sídliskách cez letáčiky na vchodových dverách. Alebo nám zavolali mladí ľudia, ktorí sa pýtali, či toto číslo môžu dať svojim rodičom či starým rodičom.
Ak máte ešte nejaké možnosti spropagovať túto linku, smelo do toho!