P. Gorazd Kohút SVD, misionár v Albánsku, opisuje pre časopis Hlasy z domova a misií tamojšiu náboženskú situáciu a približuje svoje pôsobenie v tejto krajine.
Len pred troma rokmi si bol vysvätený za kňaza a tvojím prvým pôsobiskom bolo katolícke Taliansko. V októbri minulého roka si bol prevelený do Albánska – aká je tam náboženská situácia?
Keď sa hovorí o náboženskej situácii v Albánsku, je potrebné mať na pamäti dôležitý historický fakt. Po druhej svetovej vojne sa moc dostala do rúk komunistov a Albánsko sa vydalo cestou budovania socializmu. Vedúcu pozíciu získala Albánska strana práce a komunistický diktátor Enver Hodža. Čo poznáme z našej histórie, to bolo prítomné i tu: znárodnenie priemyslu, industrializácia a kolektivizácia poľnohospodárstva a pod. V roku 1967 albánska vláda zakázala praktizovanie náboženstva a prehlásila ateizmus za štátnu doktrínu. Albánsko sa tak oficiálne stalo prvým ateistickým štátom na svete. Hlavným pilierom režimu bola tajná štátna polícia Sigurimi, ktorá kontrolovala všetok politický a spoločenský život v krajine.
Počas totalitného režimu boli väznené, mučené a umučené tisíce ľudí, medzi nimi kňazi, rehoľníci a rehoľné sestry, laici angažujúci sa (tajne) v náboženskom živote a mnohí ďalší „nepriatelia“ režimu. Oficiálne štatistiky hovoria, že viac než 40 tisíc osôb albánskej národnosti malo status politicky prenasledovaných, z toho väznených bola viac než tretina a odsúdených vyše 5 tisíc. V koncentračných táboroch bolo umiestnených vyše 20 tisíc osôb. Katolícka cirkev Albánska má teda 40 mučeníkov, z ktorých viacerí sú kňazi jezuiti a františkáni.
Aká je situácia dnes?
Celkovo má Albánsko 5 diecéz a jednu Apoštolskú administratúru – táto v sebe zahŕňa i farnosti, ktoré spravujeme my – verbisti. Preto by som vám chcel pár slovami priblížiť pastoračnú situáciu v Apoštolskej administratúre, ktorá je geograficky situovaná v južnom Albánsku.
Podľa štatistík z roku 2017 spadá do administratúry vyše 1,5 mil. obyvateľov, z toho pokrstených je 3 730 (teda ani nie 0,3 %). Administratúra pozostáva z 15 farností a viacerých rehoľných komunít. Počet kňazov v administratúre klesol oproti roku 2017 z 12 na 5. Z toho je ľahké usúdiť, že – bohužiaľ – v niektorých farnostiach v dôsledku nedostatku kňazov veriaci nemajú ani v nedeľu možnosť zúčastniť sa eucharistického slávenia.
Takže situácia v porovnaní s Talianskom je úplne opačná – katolíci sú tu v absolútnej menšine. Aké náboženstvá teda vyznáva väčšina obyvateľstva?
Väčšina územia administratúry sú oblasti s náboženstvom moslimským (najmä z toho dôvodu, že od 15. stor. bola súčasťou Osmanskej ríše a kresťania boli znevýhodňovaní a neskôr i prenasledovaní pre vieru) a na druhom mieste ortodoxným. Myslím, že by pre vás mohla byť zaujímavá otázka, ako moslimovia, kresťania ortodoxných cirkví a katolíci spolu žijú, vzájomne vychádzajú. Myslím, že bude nápomocné pre lepšie pochopenie situácie, ak sa s vami podelím o jednu konkrétnu iniciatívu prevažne moslimskej dediny blízko mesta Elbasan. Držal som v rukách dokument (žiadosť) s viac než 150 podpismi moslimov, ktorí sa v nej obracajú na katolíckeho kňaza (ktorý má na starosť malú hŕstku katolíkov v tej dedinke) s výslovnou túžbou viac poznať, kto je Ježiš podľa katolíckej náuky. Odvolávajú sa na svoje kresťanské korene, ktoré siahajú hlbšie než tie moslimské (datované až od nástupu násilnej islamizácie v 15. stor.). Títo moslimovia osobne poznajú istého mladého muža, ktorý bol pokrstený ako dospelý a ktorý v tejto ich dedine veľa pomohol chudobným a chorým. Jeho príklad a nezištná služba mnohých moslimov natoľko inšpirovala, že sa začali zaujímať o jeho hlbšie motivácie, s ktorými koná túto službu kresťanskej lásky. Príklad jedného zapálil túžbu poznať Ježiša Krista v mnohých. Verím, že práve toto je naša prvoradá misia. A i príklad tohto mladého muža je dôkazom toho, že verba movent, exempla trahunt (aspoň jedno príslovie si z latinčiny ešte pamätám). Hoci som vám tu uviedol iba tento príklad, platí (a sami Albánci by vám to potvrdili), že koexistencia troch náboženských prúdov je v Albánsku mierová a vyznačuje sa vzájomným rešpektom.
Povedz nám niečo bližšie o tvojej farnosti, v ktorej pôsobíš, ako sa tam ocitli verbisti?
V prvom rade by som chcel veľmi oceniť spoluprácu, ktorá je dobre zabehnutá medzi rôznymi rehoľnými inštitútmi/komunitami na území našej farnosti (ale aj v širšom zmysle na území našej administratúry). Je dobre organizovaná katechéza a príprava katechumenov (aktuálne sú traja) na sviatosti, takisto rôzne aktivity pre deti, rôzne iniciatívy pre manželské páry, rodiny. Osobne rád navštevujem moslimské rodiny. Hoci sa jazyk ešte stále učím, tieto rodiny ma srdečne vítajú a mám naozaj pocit, že sa úprimne tešia z návštevy nás kresťanov.
Čo sa týka prítomnosti verbistov v Albánsku, ide o celkom čerstvú záležitosť. Pastoračno-misijne sme tu otvorili misiu v septembri roku 2015 na pozvanie vtedajšieho biskupa administratúry. Odvtedy tu pôsobili dvaja verbisti. Aktuálne som v Albánsku jediným verbistom. Bol som menovaný za správcu farnosti v meste Vlorë a v blízkych dvoch filiálnych farnostiach. Mesto je počtom obyvateľov niekde uprostred medzi Košicami a Prešovom. Nájdete v ňom dve mešity, jeden chrám Ortodoxnej a jeden chrám Katolíckej cirkvi. Na nedeľné slávenie Eucharistie sa v priemere zhromaždí asi 70 veriacich (z celého mesta a okolia!). No a z tých 70 je asi polovica pokrstených. V období letných prázdnin sa náš kostolík naplní viac vďaka poľským turistom.
Aké sú výzvy do budúcnosti v rámci tvojej farnosti?
Jednou z dôležitých pastoračných výziev v našich farnostiach je formácia laikov, ktorí by mohli vstúpiť do každodenného kontextu ľudí, ktorí hľadajú, ktorí si kladú mnohé otázky i ohľadne katolíckej viery, ale častokrát sa nemajú na koho obrátiť. Ďalšou dôležitou výzvou je pastorácia mládeže (priblížiť sa k nej je o niečo náročnejšie, nakoľko sa v meste nezdržuje stabilne a odchádza do Tirany za štúdiom/prácou).
V rôznych činnostiach Katolíckej cirkvi v Albánsku vnímam túžbu vzbudiť v mladých ľuďoch záujem o dobrovoľnícku činnosť, a teda aby pre nich nebol primárny zisk a vlastné pohodlie/blahobyt, ale dobro, ktoré je možné urobiť pre iných.
Dobrovoľníctvo vnímam ako príležitosť priblížiť sa ľuďom, spolupracovať i s tými, ktorí myslia inak, alebo vyznávajú inú vieru. A práve tu sa nám ako misionárom otvára rozsiahle pole ekumenického a medzináboženského dialógu.
Cítiš sa byť prijatý svojou komunitou a okolím?
Od prvého dňa, čo som tu, cítim sa byť prijatý a som si vedomý toho, že sa s prosbou o akúkoľvek formu pomoci mám na koho obrátiť. Je však tiež pravdou, že byť jediným verbistom v celej krajine vie byť i náročné. Ale Pán sa stará a môj provinciálny predstavený so svojou radou hľadajú spôsob ako zabezpečiť, aby sme tu boli aspoň dvaja. Tak vkladám tento úmysel i do vašich modlitieb.
Ďakujeme ti, Gorazd, za povzbudenie, určite sa niekedy zastavíme na návštevu a nateraz ti prajeme veľa síl, trpezlivosti a Božieho požehnania v tvojej ďalšej práci.
Lukáš Hanusek, SVD
Foto: archív Gorazda Kohúta, SVD
Článok uverejnený s láskavým dovolením redakcie časopisu Hlasy z domova a misií.