„Ecclesiae Sponsae Imago“, prvá inštrukcia o zasvätených pannách vydaná Svätou stolicou, ktorá vyšla v týchto dňoch vo Vatikáne, prehlbuje a rozvíja túto špeciálnu formu zasväteného života určenú ženám a nadväzuje na Obrad zasvätenia panien z roku 1970.
Inštrukcia chce ponúknuť usmernenia a podporu biskupom, zasväteným pannám a tým, ktoré sú vo formácii. V dnešnej celkom novej situácii chce dať nový impulz tejto špeciálnej forme zasvätenia, ktorá umožňuje ženám zostať v ich bežnom kontexte života, bez toho, aby by museli nosiť závoj. Po stáročia si táto forma uchovávala silu príťažlivosti, poukazujúc na bohatstvo Cirkvi.
Stretnutie Ordo virginum v roku 2020
Dokument, ktorého názov v preklade znie „Obraz Cirkvi Nevesty“, vydala Kongregácia pre inštitúty zasväteného života a spoločenstvá apoštolského života. Ako pripomenul jej prefekt kardinál João Braz de Aviz, blíži sa 50 rokov od obnovenia starovekého stavu zasvätených panien Ordo virginum na žiadosť blahoslaveného Pavla VI. v roku 1970. Príležitosťou osláviť okrúhle výročie bude podľa slov brazílskeho kardinála medzinárodné stretnutie Ordo virginum v roku 2020 v Ríme spolu so Svätým Otcom.
Zasvätené panny vo svete
Nedávny Rok zasväteného života (2015-2016) okrem iného poukázal na pozoruhodný nárast počtu zasvätených panien na súčasných viac ako 5000. Prichádza viac žiadostí od diecéznych biskupov, ktorým je zverená pastoračná starostlivosť o Ordo virginum, aby mohli zachovať jeho identitu vzhľadom na rozmanité kultúrne kontexty, v ktorých sa prejavuje starobylá charizma a prihliadajúc na miestnu situáciu.
Text novej inštrukcie Ecclesiae Sponsae Imago sa začína hlbokou analýzou histórie, ktorá sa zameriava na symboly, obrady a tradície. Sekretár Kongregácie pre zasvätený život Mons. José Rodríguez Carballo v prezentačnom texte predstavil tri hlavné body obsahu inštrukcie.
Prvý bod sa týka povolania a svedectva Ordo virginum a vychádza z biblického a kristologického základu zasvätenia panien, predstavujúc charizmu, spirituálny ráz, formu života prijatú ženami, ktoré tvoria spoločenstvo. Inštrukcia zdôrazňuje absolútnu nezištnosť a mariánsky charakter tohto povolania, pripomínajúc, že cez panenské zasvätenie sa žena stáva „eschatologickým znakom Cirkvi, nevesty Kristovej“.
Panny sú pozvané v prvom rade nasledovať Krista, prijmúc jeho spôsob života čistoty, chudoby a poslušnosti. Venujú sa modlitbe, obetám a skutom milosrdenstva nezanedbávajúc apoštolát a prijímajúc Evanjelium ako základnú normu pre svoj život, „stávajúc sa blížnymi“ smerom k ženám a mužom týchto čias, zvlášť voči chudobným a núdznym. Zasvätené panny môžu žiť osamote alebo v rodine, spoločne s ostatnými zasvätenými a vo všetkých spôsoboch, ktoré pokladajú za lepšie vyjadrenie svojho povolania.
Druhá časť textu je venovaná cirkevnej štruktúre Ordo virginum v partikulárnych cirkvách a v univerzálnej Cirkvi. Zameriava sa na konkrétne aspekty diecézneho zakorenenia, ktoré musí vytvárať zväzok lásky, jednoty a vzájomnej spolupatričnosti.
Zasvätená sa musí cítiť ako dcéra partikulárnej cirkvi deliac sa o históriu svätosti, spolupracujúc na jej budovaní a na jej misii a Cirkev ju musí podporovať rôznymi spôsobmi. V tejto časti textu sa rozvíja aj všetko to, čo sa týka zotrvania, presunu do iných diecéz, prípadne zakladania nadácií kvôli ekonomickej podpore Ordo virginum.
Tretia časť dokumentu sa napokon týka rozlišovania povolania a formácie v duchovnom a výchovnom zmysle. Je daný dôraz na úlohu diecézneho biskupa, ktorému prislúcha rozlíšiť povolanie ašpirantiek a kandidátok. Ďalej je to zabezpečenie primeranej počiatočnej formácie a dokončenie patričného rozlišovania na pripustenie k zasväteniu, ktorého sláveniu biskup predsedá. Nasleduje sprevádzanie a podpora členiek Ordo virginum počas ich permanentnej formácie.
Cesta posvätenia, fascinujúca a náročná
Mons. Carballo v prezentácii dokumentu uviedol: „Znovuobnovenie tejto formy života v Cirkvi sa zdá byť anachronizmom, ale je to akt dôvery v konanie Ducha, ktorý vedie mnohé ženy prijať a prežívať toto povolanie vo svetle cesty, ktorú prešla Cirkev počas storočí a podľa potrieb danej doby, ide o skutočnú cestu posvätenia, fascinujúcu a náročnú.“
Posilnenie prítomnosti žien v Cirkvi
Táto výzva tiež prispieva k posilneniu a lepšiemu pochopeniu prítomnosti žien v Cirkvi a v Božom ľude. Podľa prefekta Kongregácie pre inštitúty zasväteného života a spoločnosti apoštolského života kardinála Braz de Aviza Ecclesiae Sponsae Imago „chce pomôcť objaviť krásu tohto povolania a pomôcť ukázať krásu Pána, ktorý premieňa život mnohých žien, ktoré to každodenne prežívajú.“
Zdroj: Alena Barvirčáková CJ – Vatikán
Text konči krásnou modlitbou k Panne Márii, ktorú preložil Štefan Turanský SDB:
Oslavujeme ťa,
Panna Mária, žena zmluvy, očakávania a naplnenia.
Buď matkou a učiteľkou zasvätených panien,
aby, keď ťa napodobňujú, radostne prijali evanjelium,
s pokorou a údivom každý deň v ňom znovu objavili
svätý pôvod svojho snúbeneckého povolania.
Panna panien, zapečatená studienka, brána do neba,
sprevádzaj tieto naše sestry
a buď pre nich inšpiráciou,
zahrň ich darom duchovného rozlišovania,
aby ako pútničky dejinami sveta
žili prorockým dynamizmom slobodne a odvážne, odhodlane a nežne.
Žena plná milosti a prekypujúca činorodou láskou,
Panna, ktorá sa stala Cirkvou,
požehnávaj ich cestu,
aby nádej oživovala ich mysle, napĺňala ich srdcia,
usmerňovala každý ich krok
a ich ruky sa prostredníctvom viery
stali činorodými a tvorivými.
Nech sa ich život stane plodným
a keď anticipujú skutočnosť Božieho kráľovstva,
nech sú schopné splodiť a budovať Boží ľud
a majú účasť na jeho kráľovskom, prorockom a kňazskom poslaní.
Žena evanjeliového chválospevu, matka živého evanjelia
my verejne vyhlasujeme, že si blahoslavená
a prosíme ťa za tieto sestry:
pridruž ich k svojmu chválospevu,
zapoj ich do svojho plesania,
aby so zažatými lampami nasledovali Božieho Baránka
kamkoľvek pôjde a mohli aj nás viesť
na večnú svadobnú hostinu,
k definitívnemu objatiu Lásky, ktorá nikdy nekončí.
Amen.
-fc-