Príčinou prepadu členskej základne, akú naďalej zažívajú rehoľné spoločenstvá, je chybná interpretácia Druhého vatikánskeho koncilu, domnieva sa P. Angel Pardilla. Vatikánske vydavateľstvo vydalo jeho knihu o zasvätenom života, v ktorej bilancuje pokoncilové zmeny v tejto oblasti života Cirkvi.
Pripomína, že rehoľné spoločenstvá po koncile stratili jasnú predstavu o svojej identite. Rehoľný život bol vnímaný na rovnakej úrovni ako iné povolania, alebo dokonca ako niečo horšie. Podľa španielskeho klaretína je nová interpretácia koncilu nevyhnutným základom pre novú a lepšiu pastoráciu povolaní. P. Pardilla vypočítava, že počas polstoročia, ktoré nasledovalo po koncile, mužské rehoľné spoločenstvá prišli o takmer 40 percent členov (39,58 %) a ženské o 45 percent (44,61 %). Pripomína, že koncil sa konal v dobe plného rozkvetu rádov. Hneď v prvom desaťročí po ňom však nastúpila kríza. Počet rehoľníkov klesol o 18,5 % a rehoľníčok o bezmála 10 %.
Ako hovorí P. Pardilla, v štatistikách stále figurujú na prvom mieste jezuiti, hoci sa ich počet za posledných päťdesiat rokov znížil o viac než polovicu (53,54 %). V súčasnosti je ich 16 740. Nasledujú saleziáni s viac než pätnásť tisíc členmi (15 270; úbytok 30,72 %) a minoriti, ktorých je vyše trinásť a pol tisíc (13 632; úbytok 49,52 %). Pokiaľ ide o ženské rehole, najviac členiek má Kongregácia Milosrdných sestier sv. Vincenta z Pauly, nazývaných tiež vincentky, ktorých je vyše 16 tisíc. I táto kongregácia sa však po pokoncilových desaťročiach zmenšila o 64 percent. Na druhom mieste sú – s 13 tisíc členkami – saleziánky (úbytok 30 %) a na treťom mieste bosé karmelitánky, ktorých je desať a pol tisíc. Oproti vymenovaným kongregáciám však tento kontemplatívny rád vyniká tým, že počet jeho členiek sa znížil oproti situácii pred koncilom o päť percent.
Recenziu spomínanej štúdie priniesla agentúra SIR
Zdroj: TK KBS, RV, ml; pz
–fc–